O Przedszkolu

Publiczne Przedszkole „Karmelkowy Zakątek” z oddziałem integracyjnym, przy ul. Zbożowa 4 w Krakowie (30-002), zlokalizowane jest w Śródmieściu, w pobliżu parku Kleparskiego.
Placówka sprawuje opiekę nad dziećmi, w tym dziećmi niepełnosprawnymi w wieku od 2,5 do 7 lat, od poniedziałku do piątku, w godz. od 7 do 18.
Przedszkole jest współfinansowane przez Unię Europejską, dzięki czemu pobyt i zajęcia dodatkowe są bezpłatne w czasie trwania projektu, tj. od 1.03.2018 r. do 28.02.2019 r.
Przedszkole posiada własny plac zabaw, a bliskość parku (przy Forcie) i miejsc związanych z kulturą i sztuką, pozwala dzieciom aktywnie spędzać czas poza przedszkolem.
Sale przedszkolne wyposażone są w oczyszczacze powietrza, klimatyzatory, ciekawe kąciki tematyczne.
Posiłki przedszkolne przygotowywane są przez kuchnię z wieloletnim doświadczeniem i sprawdzonymi dostawcami, zlokalizowaną w pobliskiej szkole, zatrudniającą wykwalifikowanych kucharzy i dietetyków, dzięki czemu jest możliwość wyboru odpowiedniej diety dla Dziecka.
Obecnie są 3 grupy: Biedronki, Pszczółki, Żuczki, maksymalnie do 15 dzieci w grupie.

Maluszki

Małe Żuczki
(2,5 latki)
Wychowawca:
p. Joanna Mitoraj.

Średniaki

Pszczółki
(3, 4 – latki)
Wychowawca:
p. Lidia Wilczyńska.

Starszaki

Biedronki
(5 – 6 latki)
Wychowawca:
p. Beata Ogórek.

Misja Przedszkola

W naszym przedszkolu Dziecko:

  • znajduje możliwość indywidualnego rozwoju,
  • jest twórcą,
  • obcuje ze sztuką,
  • zdobywa wiedzę, umiejętności i doświadczenie poprzez aktywne metody pracy,
  • poznaje świat wszystkimi zmysłami,
  • zna swoje prawa,
  • poznaje humanistyczny system wartości: piękno, prawda, dobro,
  • uczy się przestrzegać przyjętych przez zbiorowość przedszkolną norm i umów,
  • staje się wrażliwsze i przyjaźnie nastawione do świata.

Podstawa programowa

Wiek przedszkolny to bardzo ważny okres w życiu każdego młodego człowieka. Nauczyciel wybiera odpowiednie metody i formy pracy, które są dostosowane do wieku, możliwości, a także zainteresowań dziecka. W „Karmelkowym Zakątku” stosujemy metody czynne:

  • Metodę ćwiczeń – dzieci są pobudzane do naśladownictwa i utrwalania pewnych czynności. Ćwiczenia te wzbogacają ich ruchową sprawność, ale nie tylko. Metoda ćwiczeń wzbogaca wiedzę i umiejętności praktyczne.
  • Metodę zadań stawianych dziecku – metoda oparta na samodzielnej działalności dziecka. Inspirowanie do odkrywania nowych zjawisk, rozwiązywania problemów i wyciągania wniosków.
  • Metodę kierowania własną działalnością dziecka – w tej metodzie nauczyciel zobowiązany jest do inspirowania dziecka oraz zachęcania go do samodzielnej działalności, samorozwoju.
  • Metodę samodzielnych doświadczeń – nauczyciele stwarzają warunki do spontanicznych zachowań, postępowań oraz zabawy. Dzieci uczą się nawiązywania kontaktów z rówieśnikami.

Według M. Kwiatkowskiej najlepsze wyniki osiągają metody czynne wykorzystywane wraz z połączeniem metod słownych i percepcyjnych. W związku z tym w naszej pracy stosujemy również metody słowne:

  • Metoda żywego słowa
  • Instrukcje i objaśnienia
  • Sposoby społecznego porozumienia
  • Opowiadania, rozmowy, zagadki

Do kolejnej grupy zaliczamy metody percepcyjne:

  • Metodę przykładu – nauczyciel jako wzór do naśladowania.
  • Metodę pokazu i obserwacji – dzieci mają możliwość oglądania opisywania przedmiotów, zjawisk przyrodniczych lub wykonywania uczą się wykonywania nowej czynności.
  • Metodę udostępniania sztuki poprzez oglądanie obrazów lub innych dzieł sztuki, słuchanie utworów muzycznych, utworów literackich.

Nauczyciele pracujący w „Karmelkowym Zakątku”, aby osiągnąć jak najlepsze efekty w swojej pracy, wykorzystują nowoczesne metody.

1. W zajęciach edukacyjnych:

  • Metoda czynnościowego nauczania matematyki wg E. Gruszczyk- Kolczyńskiej – metoda sprzyja rozwojowi inteligencji operacyjnej dzieci, uodparnia je na sytuacje trudne i rozwija ich umiejętności matematyczne przy wykorzystaniu naturalnych sytuacji życia codziennego.
  • Metoda nauki czytania Ireny Majchrzak (grupy młodsze)– imię dziecka jest słowem otwierającym świat pisma. Słowo – klucz, za pomocą którego dziecko może w sposób dla siebie najłatwiejszy i najbardziej naturalny odkryć strukturę pisma czyli relację między wyrazem napisanym a słowem mówionym i relację brzmieniową między literą a fonemem.
  • Metoda symultaniczno-sekwencyjna (pięciolatki i sześciolatki) –nauka czytania sylabami J.Cieszyńskiej.
  • Metoda Paula Dennisona – Kinezjologia edukacyjna – opiera się na założeniu, iż uczenie się nie jest procesem odbywającym się wyłącznie w mózgu. Psychika i ciało powinny funkcjonować harmonijnie. Dzieci wykonują ćwiczenia (Gimnastyka Mózgu) by wzbogacić odpowiednie partie mózgu o nowe połączenia nerwowe, pobudzają do działania obie półkule jednocześnie. Gimnastyka Mózgu zapewnia powodzenie
    w uczeniu się, ułatwia komunikowanie, uczy koncentracji na wykonywanej czynności, stymuluje do aktywności, rozwija twórcze myślenie.
  • Pedagogika zabawy „Klanza”– metoda pracy z grupą , angażuje emocjonalnie uczestników , pobudza do twórczego działania , inspiruje do maksymalnego wykorzystywania swoich możliwości , a jednocześnie jest źródłem radości i satysfakcji .
  • Zabawy badawcze, doświadczania, obserwacje przyrodnicze

2. W zajęciach muzyczno-ruchowych

  • Metoda K.Orffa – jego zdaniem muzyka wywodzi się z mowy, ruchu i gestu. Według K. Orffa wykorzystane i przetworzone na język muzyczny powinno być to, co dziecku najbliższe: słowo, gest, ruch, otoczenie. Wykorzystujemy grę na instrumentach, ruch przy muzyce, tworzenie muzyki.
  • Metoda E.J. Dalcroze`a – metoda polega na wyjściu od muzyki (wysłuchanej piosenki, improwizacji muzycznej) do wiedzy o muzyce. Głównym zadaniem jest poszukanie drogi do muzyki poprzez różnego rodzaju działania twórcze, ćwiczenia słuchowe, głosowe, ruchowe, słuchowo-głosowo-ruchowe.
  • Metoda Dobrego Startu – najważniejszym elementem tej metody są zajęcia ruchowo – słuchowo – wzrokowe, w czasie których dzieci w rytm melodii rysują różne znaki graficzne.
  • Metoda aktywnego słuchania muzyki klasycznej wg B.Strauss – dzieci słuchają muzyki klasycznej i w tym czasie wykonują proste ruchy rytmiczne siedząc lub proste ruchy taneczne proponowane przez nauczyciela. W przypadku dzieci młodszych są to proste ruchy ilustracyjne, krótkie opowiadania związane z każdym utworem muzycznym.
  • Technika relaksacyjna – wpływa na kształtowanie pozytywnych emocji wśród dzieci. Polega na słuchaniu krótkich utworów lub fragmentów odpowiednio dobranej muzyki artystycznej, poważnej. Muzyka relaksacyjna ma bardzo duży wpływ na zdrowie i dobre samopoczucie.

3. W zajęciach sportowych

  • Metoda opowieści ruchowej.
  • Gimnastyka twórcza R. Labana – ćwiczenia gimnastyczne powinny mieć formę zadań otwartych, które zapewniają swobodę i możliwość decydowania o sposobie wykonywania ruchu, a tym samym wyrażania swojej indywidualności. każdy ćwiczący wykonuje zadania ruchowe na swój sposób (bez pokazu).
  • Elementy metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne – ćwiczenia mające za zadanie doprowadzić do poznania własnego ciała, wyodrębnienia własnej tożsamości. Wiele ćwiczeń wykonywanych jest z partnerem. Mają on na celu wytworzenie wzajemnego zaufania, zrozumienie, a także nauczenia współpracy.
  • Gimnastyka rytmiczna Rytmy – R. Przyborowska-Wynimko – ćwiczenia ruchowe wyzwalają naturalne formy ruchu. Zabawy na przemian wzmacniają i osłabiają ekspresję ruchową. ruch wykonywany jest zgodnie z zasadami ekonomii wysiłku. Eliminuje niepotrzebne napięcia mięśniowe u dzieci. Do opracowanych ćwiczeń gimnastycznych powstała muzyka nagrana na kasetę „ RYTMY”.
  • Gimnastyka rytmiczna – i M. Kniessów – w metodzie tej liczy się dobre samopoczucie, przyjemne przeżycia i radość ruchu. Następuje stapianie się muzyki i rytmicznych ruchów. W ćwiczeniach jest dużo improwizacji, indywidualnej interpretacji muzyki, rytmu i sposobów użycia przyboru: dużo elastyczności, płynności i swobody ruchu.
  • Elementy Kinezjologii Edukacyjnej.
  • Gimnastyka z nietypowymi przyborami – dzieci ćwiczą np. z plastikowymi butelkami, gazetami, wstążkami itp.

4. W nauczaniu języka angielskiego:

  • Metoda Reagowania Całym Ciałem – opiera się na rozumieniu i wykonywaniu instrukcji nauczyciela. Sprawdzianem zrozumienia poleceń nauczyciela jest wykonanie czynności. Jest to skuteczna metoda nauczania dzieci, dzięki zaangażowaniu ich w zajęcia ruchowe, motywowaniu do uważnego słuchania oraz respektowaniu ich prawa do okresu ciszy.
  • Metoda komunikacyjna – na stworzeniu luki informacyjnej (information gap) i zasadzie celowego działania. Aby zaspokoić swoją ciekawość i zdobyć potrzebną informację, uczniowie przekazują sobie nawzajem brakujące elementy całości. Komunikacja jest ważniejsza niż poprawność wypowiedzi.
  • Metoda audiolingwalna – główny nacisk kładzie na poprawne powtarzanie słów i fraz językowych za wzorem (nagraniem lub nauczycielem) chórem i/lub indywidualnie. Korekta błędów następuje natychmiast po zakończeniu ćwiczenia.
  • Metoda audiowizualna – wykorzystuje dźwięk (nagranie) w połączeniu z ilustracją. Jest bardziej atrakcyjna dla dzieci dzięki wykorzystaniu różnych bodźców.
  • Metoda projektów – nadrzędnym celem tej metody jest utrwalanie i zastosowanie wcześniej poznanych słów i struktur. Ponadto nie można pominąć korzyści poznawczych i społeczno emocjonalnych wynikających z zastosowania pracy projektowej.

Opłaty

Oferta:

Bezpłatny pobyt Dziecka (w ramach dofinansowania UE od 1.03.2018 do 28.02.2019 r.)

WYŻYWIENIE (całodzienne, 4 posiłki) – Przedszkole
• 
12 zł  (I i II śniadanie, 2-daniowy obiad, podwieczorek), napoje bez ograniczeń.
Istnieje możliwość wykupienia niepełnego wyżywienia oraz wybór specjalnych diet dostosowanych do Dzieci (alergików) – cena ustalona jest indywidualnie.

  • od 09.2018 r. to 13 zł  (I i II śniadanie, 2-daniowy obiad, podwieczorek), napoje bez ograniczeń.

WYPRAWKA na 2018/2019:

Przedszkole – 0 zł (w ramach dofinansowania UE od 1.03.2018 do 28.02.2019 r.)

ZNIŻKI:
• rodzeństwo Dziecka uczęszczającego do Przedszkola „Karmelkowy Zakątek”,
• rodziny posiadające Kartę Dużej Rodziny.

Zajęcia dodatkowe

Proponujemy zajęcia dodatkowe:

  • język angielski z lektorem (2 lub 3 x tydzień),
  • dogoterapia,
  • warsztaty: chemiczne, przyrodniczo – podróżnicze, teatralne,
  • robotyka,
  • taniec,
  • zajęcia z gimnastyki ogólnorozwojowej.
    Powyższe zajęcia są dobrowolne i finansowane z Komitetów Rodzicielskich.

Kadra